perjantai 16. lokakuuta 2015

16.10 - Australia: Autolla Beech Forest - Curdie Vale

Täällä olen vuorostani flunssassa. Autossa nukkuminen ei nyt olisi varmaan hyväksi, joten mieheni varasi Booking.comista meille ensi yöksi B&B-majoituksen läheltä Peterboroughia jo etukäteen. Näin olisimme vapaita matkaamaan rauhallisesti sinne päin, miettimättä seuraavaa yösijaa jo alkuillasta.

Beech Forest motelli on hyvällä sijainnilla tämän vesiputouskeskittymän lähellä; illalla kävimme kahden luona ja tänään halusimme heti aamusta vielä tutustua Triplet Falls-vesiputoukseen. Vesiputouksen lenkki oli tunnin kävelylenkki sademetsässä. Matkalla oli infotauluja sekä useita näköalatasanteita putoukselle. Sieltä lähdettyämme näimme tien vierellä kengurun tai wallabin.

Triplet Falls

Wallabi

Päätimme myös käydä katsomassa Otway Fly Treetop Adventures turistipaikan. Treetop Walk kulki nimensä mukaisesti ilmaan rakennetulla "kävelytiellä" puiden latvojen tasolla 25 metrin korkeudessa. Yksi korkea tornikin oli kiivettävänä, jonka korkeus oli 45 metriä. Oli ihan pääsymaksunsa arvoinen paikka tutustua sademetsä-maisemaan korkealta käsin. Sää oli mukavan viileä ja puolipilvinen.

Otway Fly Treetop Adventures

Sitten ajoimme takaisin Lavers Hilliin ja siitä taas The Great Ocean Roadille. Pysähdyimme paikassa nimeltä Melba Gully, jossa noin 35 minuutin kävelyn nimi oli Madsen's Tack Nature Walk. Kävelyn varrella piti olla The Big Tree, 27 metriä halkaisijaltaan oleva 300-vuotias puu (Otways Messmate). Ensin näimme kävelyllä pienen putouksen Anne's Cascades, ja kun pääsimme puun luo paikalla oli kyltti sekä puu runko juuret meihin päin; puu oli kaatunut vuonna 2009. Se siitä isosta vanhasta puusta. Kunnon kuvaakaan ei saanut.

Melba Gully, Anne's Cascade

Kartassa luki The Gables ja toisessa esitteen tekstissä sanottiin, että siellä olisi näköalatasanne 70 metriä korkealla merenpinnasta. Ajettiin ohjeen mukaan Moonlight Head roadille seuraten Wreck Beach-kylttiä. Usko alkoi loppua soratiellä. Mutta lopulta pääsimme tyhjälle parkkipaikalle kuivan näköiseen maastoon, ja lyhyen puskakävelyn jälkeen olimme tasanteella, josta oli mielettömän jylhät maisemat merelle.

The Gables

Kello oli kaksi, kun jatkoimme kohti Princetownia, maatilojen sekä lampaiden ja lehmien täplittäessä vaaleanvihreätä maalaismaisemaa.

Princetown oli hauska lyhyt kadunpätkä, jossa oli vain ravintola majoituksineen sekä kioski-kauppa. Uskaltauduimme lounaalle Tavern Inniin, ja söin flunssaiselle sopivan ison kulhollisen kurpitsasosekeittoa. Mieheni valitsema hampurilainen oli jättiläinen. Kadun päässä oli näköalatasanteelta jokimaisema.

Tavern Innin kurpitsasosekeitto ja hampurilainen

Lähestyimme 12 Apostolia eli matkan kuuluisinta nähtävyyttä. Ensin oli Gibson Steps, portaat, mutta merenkäynnin takia ne oli suljettu eikä alas rantaan päässyt. Vain näköalatasanne oli auki, josta näki jo yhden apostolin.

Gibson Steps

Seuraavaksi kurvasimme 12 apostolin kuhisevalle parkkipaikalle. Bussilasteittain väkeä sekä autoilijoita joka puolella.
Vähän meni maku koko touhuun ihmismäärän takia, mutta olivathan ne jäljellä olevat 8 apostolia aika hieno näky. Auringonpaiste oli vain huonosta suunnasta valokuvaamiseen tähän aikaan.

12 apostolia

Loch Ard Gorge-paikka on upea poukama seuraavaksi apostolien jälkeen. Vuonna 1878 samannimisen laivan upottua kaksi henkilöä pelastui huuhtoutumalla aaltojen mukana poukamaan. Sielläkin oli väkeä ihmettelemässä poukamaa hiekkarannalla. Vieressä oli siltamainen kaari, Thunder cave. Kävelimme katsomassa maisemia usealta näköalatasanteelta. Kauempaa pääsi näkemään hauskasti rannalle päin. Aurinko paistoi lämpimästi, mutta tuuli oli viileä.

Loch Ard Gorge

Thunder cave

Piipahdimme vielä pieneen hiljaiseen Port Campbellin kylään ostamaan juotavaa ja kävimme lähtiessä näköalapaikalla, josta oli näkymä merelle sekä kylään.

Port Campbellin näköalapaikka

Seuraavat kolme pysähtymispaikkaa olivat peräkkäin; The Arch eli kaari, London Bridge, jossa on ollut kaksi kaarta, mutta toinen on romahtanut vuonna 1990 sekä The Grotto, jossa oli luolamainen aukko kalliossa.

The Arch

London Bridge

The Grotto

Maisemaa

Kello oli jo yli kuusi, joten oli aika suunnistaa kohti Curdie Valea ja siellä majapaikkaamme Curdie River Retreat B&B:tä. Omistajapariskunta otti meidät iloisina vastaan pihalla, ja pääsimme mielettömät kauniiseen taloon omaan isoon huoneeseen. Muita asukkaita ei ollut. Omistajat pitivät paikkaa käytännössä vain harrastuksen vuoksi eläkkeellään. Miehelleni tarjottiin pari lasillista punaviiniä olohuoneessa pariskunnan kanssa, kun itse olin parantelemassa flunssaani vällyjen alla.