perjantai 9. lokakuuta 2015

9.10 - Australia: 2. päivä Melbournessa

Nukuimme molemmat yön todella hyvin, mutta miehelläni oli aamulla vähän flunssainen olo. Lähdimme ennen kahdeksaa ratikalla keskustaan etsimään aamupalaa ja löysimme helposti kapeilta lanewayseiltä (kujilta) mukavan paikan, Arcaden, jossa otimme annokset pekonia ja kananmunaa paahtoleivällä sekä appelsiinimehua. Olikin jo hirmuinen nälkä.

Jatkoimme keskustan kiertelyä välillä kävellen ja välillä ratikalla. Keskustassa on suorakaiteen muotoinen alue, jossa kaikki kulkevat ratikat ovat ilmaisia eikä matkakorttia ole pakko käyttää. Kävimme Chinatownin alueella, keskustan läpi kulkevan Yarra joen rannalla, Parlamenttitalon luona, Flinders streetin kauniin juna-aseman luona, St. Paul's Cathedralin vieressä sekä Federation Squarella. Sitten lähdimme käymään välillä hotellilla lepäämässä.

Ratikka

Katu

Chinatown

Parlamenttitalo

St. Paul's Cathedral

Flinders streetin juna-asema

Federation Square

Googlasin hotellilla lähistöltä ruokapaikkaa ja löysin italialaisen Cafe Roscon, joka oli saanut hyviä arvosteluja. Lähdimme uudestaan liikkeelle ja kävimme syömässä herkulliset pastaruoat.

Pasta-annokset Cafe Roscossa

Sää oli lämmennyt 27 asteeseen aamun noin 15 asteesta. Jatkoimme keskustaan ja innostuimme ostamaan liput Eureka Skydeck 88-torniin, jonka näköalatasanne on eteläisen pallonpuoliskon korkein ja jonka hissi taas nopein. 300 metrisen tornin huipulta riitti katseltavaa.

Eureka Skydeck 88

Eureka Skydeck 88 näkymiä

Eureka Skydeck 88 näkymien katselua kiikareilla

Eureka Skydeck 88 ja Yarra joki

Päätimme lähteä takaisin kohti hotellia ja kävelimme Yarra joen rantaa pitkin kohti Federation Squarea. Joessa uiskenteli kauempana kaksi mustaa joutsenta. Ihmisiä oli liikkeellä näin perjantai-iltana ja terasseille oli jonoa. Birrarung Marr-puistossa kuuntelimme hassuja Federation bells-kelloja, jotka soittavat musiikkia koneellisesti kolme kertaa päivässä sekä näimme punaisen papukaijan (rainbow lorikeet, sateenkaariluri).

Yarra joki ja mustat joutsenet

Federation bells

Rainbow Lorikeet, Sateenkaariluri

Jaksoimme vielä talsia Royal Botanic Gardens-puiston reunamilla, jossa näimme valkoisia papukaijoja (long-billed corella, idänkoukkukakadu) sekä muistomerkin, Shrine of Remembrance, joka on 1. ja 2. maailmansodan muistolle.