keskiviikko 11. marraskuuta 2015

11.11 - Uusi-Seelanti: Autolla Haast - Wanaka

Aamulla oli vuorilla vielä pilviä, mutta ne hävisivät nopeasti ja aurinko alkoi paistamaan. Herätessä asteita oli noin +10. Käytimme taas leirintäalueen keittiötä hyväksemme ja söimme aamupalan siellä. Ostimme yksi päivä paketin kiivi-hedelmiä, jonka mukana tuli syöntiväline, jossa on veitsi ja lusikka samassa; kätevä työkalu.

Pääsimme ajoissa puoli kahdeksalta irti ja lähdimme ajamaan kohti Wanakaa. Ajoimme metsäisellä tiellä ja näimme muutaman opossumin raadon, joita auto oli töytäissyt. Matkan varrella oli monta pysähdystä. Saimme hyötykäyttöön Frenzy-opaskirjan. Siitä kirjasta otimme valokuvia Christchurchissa yöpyessämme sekä auton vuokrauksen mukana saimme saman kirjan sähköisenä. Nimittäin ensimmäinen pysähdyspaikkamme oli "salainen" merkitsemätön vesiputous, joka löytyi Cache Creekin jälkeen ja Depot Creekin kohdalla. Hiekkaparkkikselta oli muutaman minuutin kävelymatka kapealla metsäpolulla ennen kuin saavuimme perille. Kaunis Depot Creek Falls.

Matkalla metsässä Depot Creek Fallsille

Depot Creek Falls

Seuraavana oli kuuden vuoden takaiselta reissultamme tuttu Roaring Billy-vesiputous, jossa kauniimpi katsella oli sininen Haast River sen alla, kuin itse putous, joka ei ollut muuttunut yhtään karjuvammaksi viime reissustamme.

Roaring Billy

Sitten pysähdys näköalapaikalla tien vierellä, Clarke Bluff, josta oli näkymä edelleen Haast Riverille, sekä lumihuippuisille vuorille. Laaksossa joki yhdistyy Landsboroug-jokeen.

Clarke Bluff-näköalapaikka

Thunder Creek Falls oli myös muutaman minuutin matkan päässä parkkipaikaltaan. Upea 28 metrinen vesiputous ryöppysi kuin pienestä kolosta alas lammikkoon, ja sininen Haast-joki kulki sen alapuolella.

Thunder Creek Falls

Seuraavaksi saavutimme Gates of Haast-paikan, jossa One Lane Bridge-silta kulki alamäkeen ryöppyävän kosken yli. Molemmin puolin oli parkkipaikat, ja totesimme että sillan pohjoispuolelta pääsi alas joen varteen katsomaan lähemmin.

Gates of Haastin silta ja joki

Gates of Haastin joki

Vielä yksi putous oli matkalla, Fantail Falls-niminen pieni putous lyhyen kävelymatkan päässä parkkipaikalta. Vesi Haast-joessa oli hyvin kirkasta ja sinertävää.

Fantail Falls

Cameron Creek Lookoutilla lähdimme kävelemään peuranmetsästäjän perässä (Deer). Pyssy selässä mies lähti edellämme metsään ja kyseli ensin, aiommeko pitkällekin, ja varoitteli ettemme saa näyttää sarvia. Kävelimme vain näköalatasanteelle asti noin kymmenen minuutin verran.

Cameron Creek Lookout

Pääsimme seuraavaksi toteamaan Blue Poolsille, että kyllä joki nyt näyttää hyvinkin siniseltä, kun edellisellä reissullamme ei näyttänyt. Paikalla oli nyt kyltti, jossa mainittiin, että välillä seinämistä ja pohjasta irtoaa hiekkaa ja muita partikkeleita, joka muuttaa värin harmaaksi, mutta sininen väri tulee takaisin, kun joki virtaa uudestaan vuolaammin. Ehkä se oli selitys edelliselle kerralle. Paikalla oli runsaasti väkeä katselemassa kirkasta sinistä vettä. Ilma oli muuttunut lämpimäksi, noin + 17 astetta, joten kipuaminen autolle 15 minuuttia ylämäkeen oli lähes hikistä hommaa.

Blue Pools

Makarora-kylä oli pieni paikka, suunnilleen yksi motelli ja kahvila sekä turisti-info. Söimme picnic-evästä autolla ja jatkoimme kohti Wanakaa. Ensin ajoimme kauniin Lake Wanakan rantoja myötäillen ja pysähdyimme parissa paikassa ihastelemaan sinertävää vettä ja kauniita maisemia.

Lake Wanaka

Kun järvi loppui oikealta puolelta, alkoi yhtä kaunis järvi Lake Hawea vasemmalla puolella, jossa taas pysähdyimme ihastelemaan parilta näköalapaikalta.

Lake Hawea

Saavuimme perille Wanakaan jo kahden aikoihin ja etsimme booking.comista majoitusten hintatasoa. Valitsimme Aspiring-motellin, jossa saimme huoneen alakerrasta, sekä oman pienen aurinkoisen pihakaistaleen. Kävelimme lähelle kauppaan ja ostimme kevyttä salaattilounasta sekä pienen jäätelöpurkin,  jotka söimme rauhassa pihallamme auringon paistaessa kuumasti.

Luimme kaupungissa olevasta Paradiso-elokuvateatterista, joka on "pakollinen" käyntikohde sen erikoisuuden vuoksi. Kuvassa oli penkkien tilalla sohvia ja pari autoakin. Teatteri paljastui olevan aivan lähellä motelliamme, joten kävimme varaamassa liput illaksi The Martian-elokuvaan.

Kävelimme hetken keskustakadulla ja järven rannalla, ennen kuin palasimme motelliin valmistautumaan illan elokuvanautintoon.