maanantai 16. marraskuuta 2015

16.11 - Uusi-Seelanti: Autolla Waikawa (The Catlins) - Dunedin

Yöllä oli noin +7 astetta. Aamulla nukuimme hiukan pidempään ja lähdimme sitten noustuamme saman tien liikkeelle kahdeksan jälkeen. Ajoimme lähelle Niagara Falls-putoukselle, jolle on huumorimielessä annettu kyseinen nimi. Kyseessä oli vain pienen pieni pudotus virrassa.

Niagara Falls

Söimme autossa aamupalaa ja jatkoimme matkaa seuraavalle vesiputoukselle nimeltä McLeans Falls, joka on 22 metriä korkea. Parkkipaikalta oli kävelymatkaa noin 20 minuuttia yhteen suuntaan. Metsässä oli viileää kävellä. Mieheni kiipeili vielä vähän ylemmäs kallioilla kohdasta, josta moni muukin oli selvästi mennyt. Siellä näki altaan, johon vesi ryöppysi. Täällä kävimme myös kuusi vuotta sitten.

McLeans Falls

Ohitimme suljetun Cathedral Cavesin tien, joka on ilmeisesti ollut kiinni huonon sään takia jo jonkin aikaa. Onneksi pääsimme sinne edellisellä reissullamme.

Florence Lookout näköalapaikka oli seuraavaksi tien vieressä, jossa pysähdyimme katsomaan maisemaa merelle.

Florence Lookout

Kauniille Purakaunui Falls-putoukselle oli lyhyt 10 minuutin kävelymatka parkkipaikalta. Pitääkin vertailla kuvia edelliseltä kerraltamme täällä, niin näkisi miten paikka on muuttunut. Muistikuvan mukaan kasvusto ei ollut näin rehevää.

Purakaunui Falls

Ennen Owakaa yllätyimme ohittaessamme Barrs Falls-putouksen kyltin. Paikkaa ei näkynyt missään infolehtisissä tai kartoissa, mitä olimme ottaneet mukaan infoista. Käännyimme sinne ja muutaman kilometrin päässä jäimme tien sivuun ja laskeuduimme viiden minuutin matkan putoukselle, joka valui alas useasta kohdasta.

Barrs Falls

Nugget Pointin majakka ja sen kaunis ympäristö piti nähdä uudestaan, joten suuntasimme seuraavaksi sinne. Näimme muutaman hylkeen uimassa turkoosissa rantavedessä alhaalla. Sää oli äkkiä lämmin, +17, ja aurinko paistoi kuumasti.

Nugget Pointin majakka

Hylje

Vieressä Roaring Bayssä koimme yllätyksen. Paikassa voi yleensä nähdä Yellow-Eyed-pingviinejä vain alkuillasta, joten toiveet eivät olleet korkealla. Paikalla on myös pingviinien katselupiilo, mutta emme ehtineet edes sinne asti kävellä, kun näimme jo yhden pingviinin taapertavan kohti merta ja pian se sukelsi mahalleen veteen. Kiikarit olivat ehdottomasti taas hyvä matkavaruste.

Roaring Bayn pingviini

Lähdimme kohti tämän päivän päätepysäkkiä Dunedinia. Pysähdyimme Miltonissa ja varasimme Grandview bed & breakfastin yöksi booking.comista. Kuvasimme Miltonin goottilaistyyppisen vanhan kirkon.

Miltonin kirkko

Southern Scenic Route kääntyi kohti rantaa. Tie kulki ensin korkealla, josta oli kaunis näkymä merelle ja sitten laskeutui alas rantaan, jonka vierellä ajoimme rauhallista tyhjää tietä.

Maisemaa ennen Dunedinia

Dunedinissa etsimme varaamamme majapaikan. Mieheni etsi netistä maanantaina auki olevan ravintolan, jonne lähdimme illemmalla syömään. Plato tarjosi herkulliset isot hienot kala-annokset; maistoimme kampelaa ja blue codea.

Kiertelimme kaupungissa ruuan jälkeen. Kävimme rautatieaseman luona sekä St. Paul Cathedralilla. Sitten oli aika kiivetä ylämäkeen takaisin majapaikkaan High Streetillä, josta oli hienot näköalat huoneestakin.

Dunedinin rautatieasema illan hämärtyessä

St. Paul Cathedral

Näköalat huoneesta

Huomenna olisi suunnitelmissa käydä autolla Otago Peninsulassa eli niemimaalla Dunedinista itään. Siksi varasimme airbnb-majoituksen jo seuraavaksi yöksi myös Dunedinista.