perjantai 6. marraskuuta 2015

6.11 - Uusi-Seelanti: Autolla Christchurch - Akaroa

Saimme aamulla vähän aamupalaa ja söimme lähes yhtä aikaa perheen ystäväpariskunnan kanssa, koska isäntä oli jo lähtenyt töihin ja emäntä viemässä vanhinta tyttöä kouluun. Saimme taas suosituksia kartan ääressä. Kaikki ovat tulleet tähän maahan aikuisina, Stephanie ja Marshall ovat Kanadasta ja ystäväpariskunta Belgiasta ja Tsekeistä, joten yhtä innokkaita edelleen maisemista kuin mekin.

Kävelimme yhdeksän jälkeen vajaan puolen tunnin matkan Spaceshipille hakemaan autoa. Jätimme matkalaukut vielä vierasmajaan odottamaan. Automme nimi on Hikaru Sulu, hahmo Star Trekistä. Paljon uudempi ja mukavampi auto ajaa. Autonvuokran mukana saimme yllättäen saman The Frenzy-kirjan pdf-versiona sähköisesti, kuin mistä olimme ottaneet kuvia edellisenä iltana isäntämme luona.

Haimme vielä laukut mukaan ja sitten ajoimme kauppaan ostamaan syötävää ja juotavaa autoon sekä tankkaamaan sekä syömään vielä leipomosta suolaiset leivonnaiset.

Spaceshipin Campervan Hikaru Sulu

Kello oli jo yli 12 kun pääsimme lähtemään oikeasti liikkeelle. Siksi päätimme muuttaa suunnitelmiamme, emmekä vielä lähteneet tänään Arthur's Passiin länteen päin, vaan lähdimmekin itään kohti Akaroaa Banks Peninsulaan. Ensin piipahdimme Christchurchin keskustassa, jossa odotti hurja näky. Helmikuun 2011 paha maanjäristys romahdutti runsaasti taloja purkukuntoon. Upea vanha Christchurch Cathedral oli pystyssä osittain, sen torni oli purettu pois. Koko kirkon purkamista ei olla haluttu vielä tehdä.

Christchurch Cathedral

Jokunen autotie oli suljettu kirkon läheltä, joka puolella oli vain aidattuja hiekkakenttiä, joista oli purettu talot, yhtä korkeaa taloa juuri purettiin, ja mikä hämmentävintä, sitä hotellia jossa asuimme muutaman yön 6 vuotta sitten kirkon vieressä, ei enää ollut. Koko keskusta näytti lohduttomalta.

Purkutalo Christchurshissa

Lähdimme kohti Akaroaa, joka on niemellä pussinperässä, kirjaimellisestikin kartalta katsottuna. Ajoimme ensin tasaista Canterbury Plainsia kohti vihreitä kukkuloita. Kukkuloille päästyämme mutkittelimme reunoja pitkin lampaiden ja lehmien keskellä. Käännyimme turistireitille, kun kyltti tuli vastaan ja ajoimme yhä ylemmäs, kunnes äkkiä mieletön maisema aukesi edessä. Oli pakko pysähtyä tien sivuun. Poukama mereltä täynnä turkoosin väristä vettä alhaalla, meri kauempana molemmin puolin Banksin niemimaata, vaaleanvihreät kukkulat ympärillä, ja lampaita.

Automme kukkuloilla lähellä Akaroaa

Maisemaa kukkuloilla kohti Akaroaa

Laskeuduimme alas ja ajoimme Akaroaan. Etsimme ravintolan ja saimme nälkäisen olon pois. Näimme hyvänkuuloisen tarjouksen hotellin ikkunassa vieressä rantatiellä. Saimme parvekkeellisen kulmahuoneen.

Merenlahti Akaroassa

Selailimme Akaroan esitettä ja löysimme mielenkiintoisen kävelyn korkealla. Etsimme herellä apuja ja lähdimme kiipeämään autolla Stony Bay Roadia. Tiukkoja mutkia soratiellä hurjien jyrkänteiden vieressä vei lopulta ylös lähelle huippua. Kävelimme loppumatkan vielä ylemmäs Stony Bay Peakille 806 metrin korkeuteen. Keltaiset kukat tuoksuivat huumaavalta joka puolella. Muita ei näkynyt. Vajaan puolen tunnin päästä olimme perillä. Upeat maisemat. Sininen meri toisella puolella vihreiden kukkuloiden alla, Akaroan kylä alempana rannalla.

Autolla ajoa ylös kohti Stony Bay Peakia
Maisemia matkalla Stony Bay Peakille

Matkalla Stony Bay Peakille

Maisemien katselua Stony Bay Peakilta

Maisemia Stony Bay Peakilla

Alaspäin autolle meni saman verran aikaa, ja matkaa oli yhteensä noin 3 km edestakaisin. Nousua kukkulalle oli noin 100 metriä pystysuoraan. Helpohko kävely, jolla kuljimme paljon tasamaalla ja kapeaa polkua pensaiden välissä, pari lammasaitaa piti kivuta yli. Sää oli tuulinen ja kylmä, noin 14 astetta kylässä, mutta aurinkoinen. Puoli kahdeksalta lähdimme ajamaan varovasti takaisin alas ja hotellille. Sitten aurinko jo laskikin noin puoli yhdeksän aikaan.