sunnuntai 22. marraskuuta 2015

22.11 - Uusi-Seelanti: Autolla Blenheim - Nelson

Aurinkoinen aamu herätti meidät, ja lähdimme aikaisin motellista viinitilojen ohi kohti Marlborough Sounds-aluetta, eli pohjoisosan vuonoja.

Maisemia Marlborough Soundsilla

Rai Valleyn kohdalla lähdimme reitille kohti French Passia. Pysähdyimme katselemaan maisemia kukkuloilta kohti sinistä merta.

Maisemia kukkuloilta ajaessa French Passia kohti

Maisemia ajaessa French Passia kohti

Mutkaisten teiden jälkeen pysähdyimme rannan luona Okiwi Bay-nimisessä paikassa. Täällä näytti olevan vain pieni asuin- tai lomakylä.

Okiwi Bay

Sitten jatkoimme matkaa edelleen metsäisissä maisemissa Elaine Bayhin, jossa odotti taas kaunis rantamaisema, sekä jokunen iso loma-asunto.

Elaine Bay

Lähdimme kohti French Passia hyväkuntoista soratietä niemen kärkeen saakka. Ensin mutkaista metsätietä, ja sitten olimme korkealla tien rakentajan muistomerkin kohdalla. Meri näyttäytyi alapuolella hyvin sinisenä. Maisemat olivat mielettömän kauniit. Tie kulki aivan reunojen tuntumassa ja oli jännittävää ajella.

Maisemia kukkuloilta ajaessa French Passia kohti

Perillä tien päässä French Passissa oli hiljaista. Campingalue oli tyhjä ja pieni kahvilakioski kiinni.

French Pass

Oli aika palata takaisin samaa reittiä. Matkalla pysähdyimme vielä muutamalla näköalapaikalla, jotka menomatkalla jäivät välistä. French Pass Lookoutilta oli näkymä salmeen, jossa näki kuinka vuorovesi virtasi nyt idästä länteen (alla ylempi kuva).

French Pass Lookout

Maisemia kukkuloilta ajaessa French Passilta pois päin

Päätiellä jatkoimme kohti Nelsonia ja kohta lähdimme sivutietä kohti Cable Bayta. Perillä odotti rannikko sekä mutatasanko. Lähdimme kiipeämään kukkulalla lampaiden juoksennellessa karkuun ja muutaman lehmän tarkkaillessa. Oli varottava eläinten läjiä jyrkähköllä matkalla, ja välillä pysähdyttävä puuskuttamaan ja katsomaan taakse maisemia. Jaksoimme ylös asti vajaan tunnin verran ensimmäisen kukkulan päälle noin 250 metrin korkeuteen merenpinnasta, josta näki toiselle puolellekin merelle, sekä maata sen takana. Sitten laskeuduimme taas alas reisien saadessa jo tehotreenin. Sää oli tuulinen, noin +20, eli kesäisen lämmin ja aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta.

Cable Bayn kukkula

Kipuaminen Cable Bayn kukkulalle

Cable Bayn kukkulan päällä

Lehmiä Cable Bayn kukkulalla

Nelsonissa etsimme eilen varatun Trailway hotellin ja lähdimme heti kaupunkikierrokselle sekä kauppaan ja tankkaamaan. Toimme ostokset huoneeseen ja lähdimme etsimään kävellen keskuskadulta ravintolaa. Moni paikka oli sunnuntaina kiinni, mutta avoin Cafe Affair löytyi, jossa söimme isot annokset falafelsalaattia ja naudanpihviä.

Nelsonissa

- ajokilometrit: 258 km
- aika 7.25 - 16.30

1. Hei
    Yritin lähettää teille kommentin. Pyysin sisäkuvaa autosta ajokunnossa ja majoituskunnossa. Eka yritys ei näyttänyt onnistuvan.
    Terv
    Heikki K (s/y Marjuska)

2. Kiitos kommentista! Tämän päiväisessä eli 24.11 postauksessa laitoin sisäkuvia autosta.