tiistai 10. marraskuuta 2015

10.11 - Uusi-Seelanti: Autolla Fox Glacier - Haast

Muutamia harmillisia pikkuasioita on tullut tässä reissun aikana esille. Kameramme on pikkuisen rikki, se ei meinaa jaksaa tsuumata, vaan piipittää virhetilaa välillä ja sisällä kolisee jotain. Toivottavasti jaksaa vielä loppureissun. Toinen juttu on, että kännykkäni alkaa olla tiensä päässä, sen latausliitännässä on jotain kosketusvikaa, eikä tunnu lataavan enää ja puhelin buuttailee vähän väliä itsestään. Pidän siis puhelintani kiinni pääasiassa nyt. Kolmas asia on, että punaisen matkalaukkumme renkaat ovat jossain vaiheessa menneet rikki, katsotaan pystyykö sitä enää ollenkaan vetämään, vai pitääkö kantaa, kun sen hetki tulee.

Tässä Spaceshipissä jääkaappi toimii koko yön ajan, kun Australian vanhassa autossa se ei jaksanut. Se sentään on hyvä juttu. Muutenkin koko auto on mukavampi ajaa.

Aamulla pääsimme liikkeelle sumuisessa säässä yhdeksän aikoihin kohti etelää ja Haastia. Aamu venyi, koska piti kirjoitella eilinen postaus, ja varasimme netin kautta yön yli reissun laivalle Doubtful Sound-vuonolle perjantaiksi. Viime reissulla tutustuimme lyhyellä laivareissulla Milford Soundiin, joten nyt olisi toisen vuonon vuoro. Tämä reissu vie aika tavalla matkabudjettia, mutta alusta asti se on ollut pieni haave tehdä täällä.

Viime reissulla tykkäsimme Haastista, vaikka ehdimme siellä olla hyvin vähän aikaa, vain hetken illalla ja taas aamulla ennen matkan jatkumista, joten pohdimme, että voisimme ehkä jäädä sinne nyt tai sitten jatkaa Wanakaan asti.

Tie kulki metsässä ja vastaan tuli useita One Lane Bridgejä eli yksikaistaisia siltoja. Sumu hälveni ja aurinko pilkahteli, mutta pian tuli pilvistä, eikä lumihuippuisia vuoria enää näkynyt. Ensimmäinen pysähdyspaikkamme oli tien vieressä Lake Paringa, jonka luona oli myös pieni halpa leirintäalue pelkällä vessalla. Usea camping-auto ja telttailija oli vasta heräilemässä. Täällä oli taas kiusallisia purevia sandfly-kärpäsiä. Hyvä että eilen ostimme iholle levitettävän myrkyn.

Lake Paringa

Seuraavaksi pysähdyimme tien vierellä Knights Point-näköalatasanteella, josta näki kauas alas rannalle, jossa oli hylkeitä. Bussilastillinen kiinalaisia ja muita turisteja oli runsaasti paikalla.

Knights Point

Ennen Haastia oli Ship Creek, jossa oli pari kävelyä, toinen vei rannalle ja toinen metsäkierrokselle. Rannalla oli tuulista, ja huomasimme vedessä delfiinejä (Hector´s dolphin). Äkkiä kaksi delfiiniä alkoi hyppiä ilmaan useita kertoja peräkkäin. Mahtava näky, joka ehti tallentua kameraankin.

Ship Creekin rantakiviä

Ship Creekin delfiini

Ship Creekin delfiinejä

Ihmettelin äkkiä, mikä musta näyttää tulevan kohti rantaa, ja luulin hetken, että se olisi delfiini, joka ajautuu rantaan. Juuri oikealla hetkellä sain kuvan, ja kuvasta saattoi tarkistaa, että se oli hylje. Se liukui nopeasti takaisin veteen karkuun.

Ship Creekin hylje

Kiersimme vielä puolen tunnin metsäkierroksenkin, jossa oli rauhallista ja vehreää.

Ship Creekin metsäkävelyllä

Saavuimme Haastiin, jossa käväisimme infolla ja kiersimme siellä olevan näyttelyn, sekä katsastimme kylän keskuskadun sekä yhden leirintäalueen. Kello oli puoli kaksi, joten teimme päätöksen, että jäisimme pieneen Haastiin yöksi ja tekisimme vielä tänään sivuretken 50 km päähän umpikujaan Jackson Bayn suuntaan. Siellä piti olla kuuluisat herkulliset fish and shipsit, ja kylässä olikin jo mainoksia, että paikka olisi auki neljään. Ehtisimme hyvin sinne.

Tie kulki taas metsässä ja yksi suoranpätkä vain jatkui ja jatkui. Perillä kävimme nälkäisenä Cray Potissa syömässä annoksen Fish and Chipsiä ja kermaista mereneläväkeittoa. Olivat herkullisia. Jälkiruoaksi tilasimme vielä tuoreen kanelidonitsin. Satamassa pienet kalastusalukset saapuivat tai olivat laiturin luona tai poijuissa.

Suoraa tietä välillä Haas-Jackson Bay

Jackson Bayn laituri

Teimme pienen kävelyretken Jackson Bayn päädyssä merenrantaan. Kävely Wharekai-Te Kou oli vartti yhteen suuntaan. Perillä oli laskuvesi ja runsaasti kiviä, mutta emme nähneet yhtään pingviiniä (Little Blue Penguin ja Fiordland Cresten Penguin), vaikka niitä näillä alueilla voisi nähdä päivälläkin.

Jackson Bayssa rantaa

Kävelimme vielä toisenkin kävelyn Lake Ellerylle, joka oli noin 20 minuutin kävely yhteen suuntaan Ellery Riverin ollessa vieressä. Metsässä mm. saniaisten ja rimupuiden keskellä polku päättyi järven rantaan, jossa oli picnicpenkki ja täysin hiljaista. Muutama pisara satoi vettä.

Lake Ellery

Palasimme takaisin Haastiin ja ennen sitä piipahdimme vielä rannalle. Paikka näytti aivan erilaiselta kuin muistimme edelliseltä kerralta, mutta silloin oli auringonlasku ja nyt oli laskuvesi.

Haast beach

Puoli seitsemän aikoihin varasimme Haast Top 10 Holiday Parkista autolle paikan ja valmistauduimme toiseen yöhön peräkkäin nukkumaan autossa.