torstai 5. marraskuuta 2015

5.11 - Australia ja Uusi-Seelanti: Lento Uuteen-Seelantiin

Aamulla söimme hotellin aamupalan ja lähdimme kohti lentokenttää. Matka oli lyhyt 20 minuuttia yhdellä junalla. Olimme jo keränneet Opal-matkakortille 8 täyttä matkaa, joten pääsimme liikkumaan lataamatta enää kortteja. Kortti jäi pakkasen puolelle lentokentällä, mutta sillä ei ole väliä, kun emme niitä enää käytä. Tästä 8 täyden matkan-systeemistä, jonka jälkeen loppuviikon matkat ovat ilmaisia, löytyy vinkkejä netistä.

Lentokentällä turvatarkastuksessa jännitimme hetken, kun satunnaisotannalla tavaroistamme löytyi pikalukijalla merkki räjähteistä. Lopulta selvisi, että tulos oli vain väärä positiivinen.

Pääsimme koneeseen, ja lento meni turbulensseista huolimatta hyvin. Katsoimme näytöiltä Helanderin Big Game-elokuvan ja saimme kolmen tunnin lennon aikana kunnon aterian. Kun aloitimme laskeutumisen Christchurchiin, ylitimme ensin etelä-saaren alpit, jotka näkyivät upeina valkohuippuisina vuorina allamme ja sen jälkeen tasangon viljelysmaaläikkiä.

Lentokentältä hankimme samantien paikallisen sim-kortin netin käyttöä varten. Sitten lähdimme kävellen kohti airbnb-majoitusta. Ulkona oli aurinkoista ja noin 14 astetta. Täällä aikaero Suomeen on nyt 11 tuntia.

Omakotitaloalue Christchurchissa

Noin tunnin matkan päässä tapasimme omakotitaloalueella Stephanien ja Marshallin ja heidän tyttärensä, jotka majoittivat meidän vierasmajaan talonsa taakse. Kävimme suihkussa ja lähdimme etsimään ruokaa. Lähellä Hell Pizza tarjosi herkullisen pitsan. Ihmettelimme miksi pitseria myy ilotulitusraketteja ja tänään onkin tietysti The Fifth of November eli Guy Fawkes Night.

Ilotulitteita

Kipaisimme kaupassa ja kävelimme takaisin. Pistäydyimme taloon kysymään haluavatko isäntämme ja heidän ystäväpariskunta auttaa meitä kuohuviinin juomisessa. Istuimme illan heidän kanssaan olohuoneessa saaden vinkkejä mitä kiertää katsomassa etelä-saarella. Kuvasimme talteen sivuja heidän "raamatustaan" The Frenzy-kirjasta. Siinä on vinkkejä luonnonnähtävyyksistä Uudessa-Seelannissa. Kohta alkoivat ulkona raketit paukkua.