perjantai 20. marraskuuta 2015

20.11 - Uusi-Seelanti: Autolla Omarama - Mt. Cook - Rakaia

Valitsimme hotellin continental aamupalan ennen liikkeelle lähtöä. Vuorilla näyttää olevan kunnon sadealue. Lähdimme kuitenkin kohti Mt. Cookia. Pikkuhiljaa alkoi tihkuttaa vettä, mitä lähemmäs pääsimme.

Maisemia välillä Omarama-Lake Pukaki

Pysähdyimme Lake Pukakin luona Peters lookoutille. Järvi oli silti sininen, vaikkei kunnon auringonpaistetta ollutkaan. Kävelimme myös alas järven rantaan.

Lake Pukaki

Kun pääsimme Mt. Cookin kylään asti kymmeneltä, ulkona satoi kaatamalla ja muutama salamakin värjäsi kaiken hetkeksi vaaleanpunaiseksi. Ei ollut intoa lähteä kävelemään kolmen tunnin Hooker Valley Track-nimistä reittiä. Harmi, mutta säälle ei voi mitään. Reitti olisi aurinkoisena päivänä kuvien perusteella upea; sinistä järveä, valkoisia huippuja, jäälohkareita alppijärvessä, kukkia...

Sateinen Mt. Cookin vuoristo

Katselimme mahdollista majoitusta, mutta tuntui että kaikki oli varattu täyteen. Vain hyvin kalliita huoneita oli vapaana. Kylässä itsessään ei ollut mitään kauppoja tai ravintoloita, ilmeisesti vain yksi hotelli ja joku motelli ja muita yksityisiä taloja. Oli tehtävä päätös, joka oli jatkaa matkaa pois. Jääpä jotain tekemistä mahdolliselle seuraavalle reissulle joskus tulevaisuudessa. Silloin tänne kannattaa suunnata, kun on varmasti aurinkoinen päivä, ja varata majoitus kylästä etukäteen.

Odotettavasti pois ajaessa kirkastui ja sade väheni. Lopulta se loppui kokonaan ja aurinko paistoi, kun pääsimme Lake Tekapon luo. Söimme samannimisessä kylässä lounasta ja kuvasimme sinistä järveä sekä kirkkoa Church of The Good Shepherd. Paikalla oli runsaasti turisteja. Täältä katsottuna vuorilla näytti olevan edelleen synkkää ja pilvistä.

Lake Tekapo

Church of The Good Shepherd

Auto olisi palautettava ensi viikon keskiviikkona Christchurchiin takaisin. Olimme jo helposti päivän ajomatkan päässä sieltä, joten päätimme yrittää ajaa kunnon harppauksen tänään ja suunnata vielä loppuajaksi käymään etelä-saaren pohjoisosaan. Varasimme alennusliput bookme-nettisivulta Hanmer Springsin kylpylään tiistaille ja blokart-purjekärry-ajelun vielä keskiviikoksi Christchurchiin. Nyt olisi jonkinlainen suunnitelman runko, mitä vielä tekisimme täällä. Koko pohjois-saari jäisi siis kokonaan tältä reissulta väliin, kuten oli alunperinkin päätetty.

Ajoimme maalaismaisemassa vuoriston ollessa vasemmalla puolella. Geraldinessa pysähdyimme jaloittelemassa ja yllätyimme, kun ulkona oli lähelle 25 astetta. Shortsit jalkaan ja lyhyt kävely joen rannan lähellä pienessä rhodo-puistossa. Löysimme ihmisiä vilisevän jäätelökioskin ja ostimme tötteröt.

Maisemaa autosta jossain lähellä Geraldinea

Geraldinen puistossa

Katsoimme kartasta seuraavan leirintäalueen, joka löytyisi Rakaiasta. Ennen sitä täydensimme eväsvarastoja isossa Ashburtonissa. Leirintäalueella oli hyvin lämmintä ja kesäistä, kun viiden jälkeen olimme perillä. Yöstä ei pitäisi tulla kylmä. Kävimme vielä kävelyllä Rakaia Riverin rannalla, joka löytyi vierestä. Matkalta löytyi isoja käpyjä.

Rakaian leirintäalueen käpy

Kännykkäni on tainnut toeta välimuistin tyhjentämisestä, koska mitään ongelmia ei ole enää ollut. Kamerakin on toiminut taas paremmin, eikä ole muutamaan päivään piippaillut tsuumatessa. Uusi ongelma on, että ainoat mukanani olevat pitkät tavalliset housut ovat ratkenneet sisäreidestä. Sen siitä sai, kun on kävelty niin paljon. Etsin eilen vaatekaupasta housuja, mutta ei löytynyt.