tiistai 24. marraskuuta 2015

24.11 - Uusi-Seelanti: Autolla Murchison - Hanmer Springs

Minulta pyydettiin sisäkuvia autosta, niin tässä alkuun niitä. Eli tässä autossa ei ole kuin etupenkit, takana on nukkumatila. Päivällä kun liikutaan, sänky laitetaan yhtä patjapalaa pienemmäksi irroittamalla levy sen alta myös irti. Yöksi se laitetaan takaisin, jolloin saadaan mukavan tilava nukkumasoppi.

Australiassa autossamme oli yhden istuttava takapenkki välissä selkä menosuuntaan, mutta tässä sitä ei ole, jolloin liikkeellä sängyn ja etupenkkien välillä on reilu tila säilöä haluamiaan tavaroita.

Me ostimme heti alkuun muutamalla dollarilla tähän autoon selkänojallisen retkituolin, joka näppärästi mahtui avonaisena olemaan välitilassa. Siinä pystyi istumaan sisällä, kun sänky ei vielä ollut avattu tai sitten nostaa se ulos ja viettää picniciä.

Spaceshipillä on useita videoita Youtubessa, joista voi katsella ohjeita autosta, ja nettisivuillakin on tietoa. Toinen samanlainen firma on Jucy.

Sängyn alta löytyy lokerot, joissa toisessa on jääkaappi ja toisessa valmis astiasto ja retkikeitin ja tilaa säilöä ruokatavaroita. Takakontissa sängyn alla on hyvänkokoinen lukittava tila parille pienelle kannettavalle matkalaukulle.

Sisäkuva Spaceshipin campervanista

Murchison Kiwi Holiday Park-leirintäalueella

Yö oli lämpöinen, noin 12 asteinen. Tänään olisi edessä vain lyhyt ajomatka Hanmer Springsiin Lewis Passin kautta. Pian lähdön jälkeen oli Maruia Falls tien vieressä.

Maruia Falls

Ajoimme tuuheassa tummanvihreässä metsässä Lewis Passin eli solan läpi pienessä tihkusateessa, jonka jälkeen saavuimme aurinkoiseen Hanmer Springsiin.

Maisemia välillä Murchison - Hanmer Springs

Jäimme ensin picnicille parkkipaikalle puistonpenkille sorsien odottaessa murusia. Sen jälkeen menimme Hanmer Springs-kylpylään. Olimme varanneet alennusliput bookme-nettisivun kautta ja pääsimme etuajassa sisään jo yhdentoista jälkeen.

Kylpylässä oli pukuhuoneet naisille ja miehille erikseen, ja hassusti vain ulkopuolella kylpyläalueella kahden dollarin kolikolla toimivat sähköiset lokerot. Vaihdoimme uikkareihin pukuhuoneissa ja hipsimme sitten tavarat repussa ja sylissä lokeroille. Käytimme yhtä lokeroa molempien tavaroille. Omat pyyhkeet oli hyvä olla mukana, koska pyyhevuokraus oli erikseen ja maksullinen.

Kuljimme pyyhkeet mukana altailta toiselle. Paikassa oli useita altaita ulkona erilämpöisine vesineen. Uintialtaassa oli 28-asteinen vesi ja muissa termaalisissa altaissa 35-42-asteiset vedet. Ilmeisesti suurin osa altaista ainakin oli kuumaa luonnollista vettä maan alta. Kolme pientä allasta, 40-42-asteiset, olivat voimakkaasti rikiltä haisevia altaita. Kaikki muut paitsi kultakorut kannatti riisua pois, eikä päätä saanut kastella vedessä. Kuumissa altaissa tuli nopeasti liian kuuma, eikä niissä saanutkaan pulikoida kuin kymmenisen minuuttia kerrallaan.

Lokeromaksu oli kaksi tuntia kahdella dollarilla, jonka aikana sitä sai käydä avaamassa ja sulkemassa; loppupuolella haimme kameran ja otimme vähän kuvia. Pari tuntia olikin riittävä aika mulimiseen. Hauskin allas taisi molempien mielestä olla uintialtaan vieressä oleva virtaava joki, jossa vesi kuljetti ympäriinsä kellukelautan avulla.

Hanmer Springs-kylpylässä

Olimme illalla varanneet Rosie's B&B-paikasta meille yksittäisen chalet-huoneen seuraavaksi yöksi. Etsimme paikan kylpemisen jälkeen jo ennen kahta. Saimme auton pihaan ja asettauduimme taloksi kivaan pieneen vierasmökkiin, jossa oli oma kylpyhuone ja jääkaappi. Luonnonvesissä kylpeminen vei yllättävästi energiaa, joten söimme melkein kaikki loput eväämme samantien pois.

Lähdimme kiertämään Hanmer Springsin keskuskatua, joka oli pieni, mutta hyvin lomakylämäinen myymälöineen. Kävimme tunnin kävelyllä joen viertä. Eksyimme vähän kauemmas kuin ensin suunnittelimme. Sää oli kesäisen lämmin, 22 astetta. Kun palasimme kylään kävimme syömässä Whatever-ravintolassa, josta sai todella herkullista sitruunakakkua jälkiruoaksi. Jutustelimme muutaman sanan ruotsalaisen tarjoilijan kanssa.

Huomenna palautamme auton Christchurchiin, samaan paikkaa kuin mistä sen haimme vajaa kolme viikkoa sitten. Olemme varanneet majoituksen seuraavaksi yöksi läheltä autovuokraamoa sekä lentokenttää, koska lentomme lähtee Sydneyn kautta Singaporeen aikaisin aamulla ylihuomenna. Sitten on aika jättää pallon toinen puoli taakse ja tasoitella aikaeroa muutama päivä Singaporessa, ennen kuin palaamme takaisin Suomeen.