lauantai 21. marraskuuta 2015

21.11 - Uusi-Seelanti: Autolla Rakaia - Blenheim

Illalla viritimme auton takaosaan telttavirityksen, joka tuli auton mukana ja jota emme vielä olleet käyttäneet. Vaikka yö oli viileä, noin +8 astetta, ei teltan käyttö viilentänyt sisätilaa yhtään liian kylmäksi. Se olikin vain hyvä asia, koska aamulla autossa ei ollut niin kosteata. Yöllä heräsimme kovaääniseen sireeniin, joka ulvoi minuutin kaksi. Oli pakko nousta peiton alta googlettamaan sen tarkoitusta. Mitään liikettä ei leirintäalueella näkynyt, niin uskoimme hakutuloksia, että se olisi vain vapaapalokuntalaisten kutsua tulipalotilanteessa töihin.

Puoli kahdeksalta lähdimme aamupalan jälkeen leirintäalueelta kohti Christchurchia ja sen ohi pohjoiseen. Olemme ajaneet autolla kaksi viikkoa ja nyt saimme kokonaisen ympyrän aikaiseksi, palaten aloituspisteeseen. Eli aloitimme reissumme täällä Christchurchista ajamalla Arthur's Passin läpi länsirannikolle ja siitä etelään vuonoille, siitä etelärannikolle The Catlinsille, siitä itärannikkoa ylös poiketen Mt. Cookille ja siitä takaisin itärannikolle. Vielä olisi viisi päivää auton vuokrausta jäljellä. Torstaina aamulla aloitamme kotimatkan Singaporen kautta.

Christchurchin jälkeen ajoimme Alpine Pacific Trianglea rannikon puolta pitkin. Pysähdyimme ensin Amberleyssä piipahdimme rannalla, sitten ajoimme Waipara-viinialueen läpi ja Greta Valley-kylän läheltä jatkoimme Motunai Beachille, josta näkyi tasahuippuinen Motunay Island (saari). Seikkailimme hetken soratietä Happy Valley Roadia pitkin, mutta se oli virhevalinta ja hidasti vain matkaa.

Motunay Island

Cheviot oli nätti pieni kylä, jossa söimme herkullisia kotitekoisia piiraita The Paddock Cafessa puoliltapäivin. Kaikourassa ajoimme ylös näköalapaikalle ja kävelimme hetken keskustakadulla. Sää oli puolipilvinen ja lämpöä noin +17 astetta.

Jossain lähellä Kaikouraa

Näköalapaikalla kuva kohti Kaikouraa

Kaikourassa

Kaikouran jälkeen tien vierellä Ohau Pointissa näkyi paljon New Zealand Fur Seal-hylkeitä. Muistimme paikan viime reissultamme.

Ohau Pointissa New Zealand Fur Seal-hylkeitä

Pian sen perään oli Ohau Stream Walk. Kävely vei paikkaan, jossa hylkeenpoikaset leikkivät putouksen alla vedessä. Absurdi näky. Jostain syystä ne pitävät paikasta ja kulkevat jokea ylävirtaan noin 300 metriä putouksen alle. Paikalla oli paljon väkeä.

Kävelyä metsässä, Ohau Stream Walk

Ohau Stream Walkilla vesiputouksen alla leikkivät hylkeenpoikaset

Marlborough-viinialueen laakson jälkeen saavutimme Blenheimin. Söimme Pitsa Hutissa naurettavan halvan pitsan, jonka jälkeen valitsimme useasta motellista Knightsbridgen. Pitkä ajopäivä otti veronsa, ja pysyttelimme illan huoneessa suunnitellen seuraavia päiviä. Varasimme ensi yöksi motellin Nelsonista.