torstai 12. marraskuuta 2015

12.11 - Uusi-Seelanti: Autolla Wanaka - Te Anau

Eilisillan leffa oli ihan hyvä. Salissa oli muutama sohva, mutta ilmeisesti toinen sali olisi ollut se hienompi, jossa paljon enemmän sohvia ja joku avoautokin istuimena. Persoonallista oli se, että puolivälissä elokuvaa oli tauko, jonka aikana saattoi käydä ostamassa lisää juotavaa (esim. viinilasillisia, oluita tai höyryäviä teemukillisia) tai kotitekoisia keksejä mukaan saliin.

Aloitimme aamun ajamalla Cromwelliin, jossa bongasimme kaupungin hedelmäpatsaan ja sitten ajaessamme kurkistamaan mikä on Historic Site, paljastui se samaksi, jolla pysähdyimme edellisellä reissullamme kuusi vuotta sitten viiniretken ohessa. Jatkoimme saman tien matkaa. Seuraava pysähdys oli Roaring Meg näköalatasanne, jossa näkyi voimalaitos ja joki.

Roaring Meg

Ohitimme hedelmä- sekä viinitarhoja. Joku viinitilan nimi hyppäsi silmille, että tuolla kävimme maistelemassa viiniretkellämme kuusi vuotta sitten. Ajoimme tummanvihreiden kukkuloiden keskellä kohti Queenstownia.

Maisemia autosta välillä Wanaka-Te Anau

Ennen Queenstownia, pysähdyimme katsomassa innokkaita benjihyppääjiä Kawaraun riippusillalla. Hyppääjiä oli jonoksi asti, varmaan siksi että tänään oli sillan 25-vuotisjuhla. Paikalla oli runsaasti koululaisia, joista muutama oli mukana hyppäämässä, samoin huudoista päätellen pari opettajaakin. Hypyn hinta oli 200 dollaria.

Benji-hyppääjä Kawaraun riippusillalla

Kawaraun riippusilta

Queenstownissa oli autoja ruuhkaksi asti, mutta satuimme löytämään puolen tunnin parkkipaikan päästäksemme näkemään Lake Wakatipun ja The Remarkables-vuorijonon sekä muutaman korttelin vilisevää keskustaa. Kaupunki oli tuttu edelliseltä reissultamme, joten lähdimme pian pois jatkamaan matkaa. Söimme lounasta mäkissä Frankton-esikaupunkialueella.

Queenstownissa Lake Wakatipu ja The Remarkables

Queenstownissa

Lähdimme autolla kiipeämään kohti paikallista The Remarkables-laskettelukeskusta, koska olimme lukeneet, että korkealta olisi hienot maisemat. Tie nousi koko ajan ylemmäs ja ylemmäs mutkitellen ja muuttui soratieksi. Nousimme lopulta 1600 metriin autolla laskettelukeskuksen parkkipaikalle. Rinteet näkyivät kauempana ylempänä. Auton mittarin mukaan ulkolämpötila laski laakson 14:sta asteesta parkkipaikan 5:een asteeseen. Laskettelukeskus ei ollut auki. Alapuolellamme vuorenrinteillä oli lumilaikkuja. Rinteet kasvoivat vain matalaa ruskeaa pensaikkoa. Ihastelimme vastakkaisia valkohuippuisia vuoria sekä alhaalla olevaa sinistä Wakatipu-järveä ja Queenstownia. Hienot maisemat lasketella, eikä näin keväälläkään käynti tuntunut turhalta, vaikka koko sivuretkeen menikin reilu tunti aikaa.

The Remarkables-laskettelukeskuksen parkkipaikalla kuvaa ylöspäin

Maisemia The Remarkables-laskettelukeskukselta vastakkaiseen suuntaan

Maisemia The Remarkables-laskettelukeskukselta Wakatipu-järveä kohti

Jatkoimme matkaa kohti päivän päätepysäkkiä Te Anauta, ajaen Wakatipu-järven vieressä etelään. Maisema oli maaseutua lehmineen ja lampaineen.

Maisemia autosta Wakatipu-järven rannalla kohti Te Anauta

Maisemia autosta ennen Te Anauta

Jaloittelimme tutulla paikalla Wilderness Scientific Reservellä, jossa oli viiden minuutin kävely keskeiselle paikalle laaksossa Bog Pine-pensaiden keskellä sekä maisemia kauas vuorille.

Wilderness Scientific Reserve

Te Anaussa viiden jälkeen ajoimme Lakeview Kiwi Holiday Parkiin ja saimme valita paikan autolle rauhalliselta viheriöltä. Aivan vastaanottopisteen vieressä oli sattumalta huomisen Doubtful Soundin-laivaretkemme toimisto, joten saatoimme käydä ilmoittamassa suullisesti, että aiomme hypätä bussiin täältä toimiston edestä. Huomenna siis erilainen päivä tiedossa; aamulla bussilla Manapouriin, siitä yksi venematka, sitten toinen bussimatka ja sitten vasta pääsemme oikeasti laivaamme, jossa vietämme vuonolla koko loppupäivän sekä seuraavan yönkin pois sivilisaatiosta, kunnes lauantai-aamulla palaamme takaisin. Toivottavasti sää suosii, lauantaille ainakin on luvassa sadetta.

Leirintäalueelta kävelimme katsomaan Lake Te Anauta sekä samaa lintualuetta häkkeineen, kuin viime reissullamme. Linnut, mm. Kaka-papukaija ja sininen Takahe, olivat niin pienisilmäisissä häkeissä, ettei niistä saanut otettua kuvia.