maanantai 12. lokakuuta 2015

12.10 - Australia: Autolla Melbourne-Torquay

Aamulla pakkasimme tavarat ja lähdimme kohti Spaceship-vuokraamoa North Williamstowniin, jonne oli matkaa tunnin verran julkisilla (ratikka+juna+bussi). Netistä löytyvä Journey planner eli reittiopas oli hyvä apu niin tiesimme mihin mennä. Samaa matkakorttia pystyi käyttämään tähänkin matkaan. Nappasimme aamupalaksi croissantit aseman yhdestä kojusta.

Perillä olimme aivan keskellä paikallista sekalaista autokorjaamoaluetta. Spaceshipillä saimme erittäin hyvät opastukset auton käytöstä ja tietulleista jne. Automme nimi on Ace Cadet; kaikilla autoilla on kyljessä oma nimensä. Vuokraajia oli yllättävän monta yhtä aikaa paikalla.

Ace Cadet

Pikkuhiljaa pääsimme matkaan ennen puoltapäivää. Mieheni hyppäsi ensin ratin taakse. Auto tuntui hirvittävän isolta ja kömpelöltä. Vasemmalla kaistalla ajamista piti koko ajan miettiä ja tarkkailla. Onneksi se oli tuttua edelliseltä Uuden-Seelannin reissultamme 6 vuotta sitten. Teimme pikaisen stopin jo noin vartin päästä hengähtämään Altonassa Apex-puistossa, joka tuli sattumalta eteen. Siitä olikin parkkipaikalta näkymä merelle.

Altonan Apex-puiston parkkipaikka

Etsimme läheltä kauppaa ja sellainen löytyi Lavertonista, ennen moottoritielle menoa. Ostimme juotavaa ja naposteltavaa sekä jotain tarpeellista kolmen viikon autoilun ajaksi, esim. pyyhkeet ja fleeceviltin sekä talouspaperia. Kävimme KFC:ssä lounaalla syömässä kananpaloja. Sitten menimme moottoritielle Princes Fwy:lle ja ajoimme kerralla noin tunnin matkan Torquay-nimiseen kaupunkiin, jota olimme jo illalla miettineet tämän päivän päätepysäkiksi. Täältä alkaa the Great Ocean Road.

Etsimme camping-paikkaa nimeltä Torquay Foreshore Caravan Park ja valitsimme vapaan self-service cabinin, eli pienen mökin. Täällä on tänään ollut viileä ja tuulinen päivä, vain 15 astetta päivällä ja yöksi luvattu noin 10. Ja kun nyt olemme vähän flunssaisia (nyt minullakin on kurkku kipeä), päädyimme suosiolla tällaiseen leirintäalueen mökkiin, jossa on oma keittiö, vessa ja pyyhkeet, makuuhuoneita sänkyineen ja lakanoineen sekä lämmityslaite. Yövymme campervanissamme joku muu yö. Lattia vaan on mökissä kylmä, tuli ikävä villasukkia...

Lähimmät samanlaiset naapurimökit ovat noin 10 metrin päässä ympärillä, ja muutamassa niistä on asukkaita. Ruuhka-aika ei selvästikään ole. Aika hauska tapa olla leirintäalueella. Tällainen mökki on halvempi kuin motelli tai hotelli ja tilaakin sisällä on reilusti. Joitain asuntovaunujakin täällä on, mutta melko hiljaista ylipäätään.

Cabin Torquay Foreshore Caravan Parkissa

Cabinin piha Torquay Foreshore Caravan Parkissa

Spring Creek-puron rannalla kulki Surf Coast Walk-kävelyreitti jota pitkin kuljimme rannalle, Surf Beachille, joka oli todella upea. Muutamia surffaajia oli meressä. Tämä on kuulemma helppo aloittelijoiden paikka. Nyt oli laskuveden aika; ranta oli kiinteä ja kosteahiekkainen ja löysimme muutamia simpukankuoria. Menimme kävelyreittiä ylös Rocky Point-näköalapaikalle. Etsimme samalla kävelyreissulla seuraavaksi keskustasta ruokakaupan ja haimme vähän ilta- ja aamupalaa mökkiin. Maistoimme Vegemitea... yyhh... ei ollut hyvää.

Spring Creek-puro ja Surf Coast Walk-kävelyreitti

Surf Beach

Näkymiä Rocky Point-näköalapaikalta Surf Beachille

Vegemite-levite

Aamulla lähdemme ajoissa liikkeelle ensin kohti Angleseata ja siitä kohti Lornea, jossa voisi olla seuraava yöpymispaikka.