keskiviikko 28. lokakuuta 2015

28.10 - Australia: Autolla Tuross Head - Canberra

Aamulla heräsimme upeaan aurinkoiseen aamuun. Aallot löivät rantaan ikkunan takana. Söimme varmaan ensimmäisen aamupalan ulkona tällä reissulla palelematta auton ulkotuoleilla istuen.

Rauhallinen aamu auton sängyssä katsellen rannalle

Aamupalaa rannalla auton vieressä

Tänään olisi tarkoitus ajaa pohjoiseen Batemans Bayhin, josta lähtisimme länteen sisämaahan kohti pääkaupunkia Canberraa.

Ajoimme ensin Moruyaan, josta lähdimme maisematietä rannikkoa pitkin usean pikkukylän läpi. Batemans Bayssä puoli yhdeltätoista piipahdimme infolla katsomassa esitevalikoimaa ja tutkimme karttoja Canberraan. Varasimme hotellin valmiiksi booking.comista. Ajoimme sillan yli ja pysähdyimme kuvaamaan hurjasti ankkurissa keikkuvia veneitä.

Silta Batemans Bayssa

Ankkurissa keikkuvia purjeveneitä Batemans Bayssa

Pääsimme vuoristoon ja ajoimme mutkaisia teitä eukalyptusmetsien läpi, ennen kuin putkahdimme taas tasamaalle maaseudulle lehmien ja lampaiden sekaan.

Ennen Canberraan pysähdyimme Queanbeyan-nimisessä kaupungissa infolla, jossa täti lykkäsi käteen kartan ja kävelyreittejä eteläpuolella olevalle Googong Foreshores järvialueelle. Meillä oli sopivasti aikaa, joten lähdimme ylimääräiselle parinkymmenen kilometrin retkelle saman tien.

Matkalla Googong Foreshores järvialueelle

Kylttien ja navigaattorin surf duden avustamana löysimme perille järven eteläosaan London Bridge Arch-parkkipaikalle. Olimme aivan yksin peltoalueella, josta lähti 800 metrin kävely tälle erikoiselle kivikaarelle, jonka alle joki on syönyt aukon läpi joskus 20000 vuotta sitten. Kävelyreitti vei paikan päälle tämän kaaren yli. Kallio oli päällä kerrostunutta, eli ollut merenpohjaa.

London Bridge Arch

Kasvi ja kerrostunutta maata

Näimme muutaman kengurun kauempana puiden alla paluumatkalla autolle. Emme kiertäneet 3,4 km luuppia, vaan palasimme samaa reittiä. Aikaa meni reilu puoli tuntia.

Kävimme vielä paluumatkalla järven pohjoisosassa katsomassa patoa, ennen kuin lähdimme Canberraan ja hotelliin Forrest-alueelle.

Paahdoimme paahtoleipää huoneessa neljän aikoihin, ennen kuin lähdimme autolla kiertelemään kaupunkia. Ilma oli aurinkoinen ja lämmin, reilu 20 astetta.

Ajoimme Telstra Towerille (linkkitornille) Black Mountainille sillan ylitse kaupungin pohjoispuolelle. Vuori itse on 812 metriä merenpinnasta ja torni on huippuun asti 195 metriä. Ajoimme mäen ylös parkkipaikalle ja maksoimme pääsymaksun torniin. Näköalatasanteet eivät olleet ihan ylhäällä asti. Korkealla olimme silti kaupungin yläpuolella. Alas ajaessa tuli puuskuttavia pyöräilijöitä ja pari lenkkeilijää vastaan. Kunnon treeni ylämäkeen.

Telstra Tower

Maisemia Telstra Towerista

Botanic Gardens oli mennyt viideltä kiinni, joten puistoon emme nyt ehtineet. Kaupunki oli hiljainen, kun kävimme kävelemässä saman tyyppisen sotamuistomerkin pihalla kuin Melbournessa. Sisätila oli myös mennyt kiinni. Täältä näki mahtavan ison pihan yli vanhalle ja uudelle parlamenttitalolle.

Sotamuistomerkki Canberrassa

Canberran vanha ja uusi parlamenttitalo kuvattuna sotamuistomerkiltä

Ajoimme vielä massiiviselle parlamenttitalolle, jonka pääsi kiertämään autolla ympäri ja talon alle parkkipaikalle. Kävelimme pihalle ottamaan muutaman valokuvan. Vartijat olivat vahdissa ovella. Parlamenttitalon lipputanko on suoraan linjassa vanhan parlamenttitalon sekä sotamuistomerkkitalon kanssa leveän ja pitkän kadun päädyissä. Vuorikin on suoraan taustalla. Sitten suunnistimme takaisin hotelliin.

Canberran parlamenttitalo

Canberran vanha parlamenttitalo sekä sotamuistomerkki kuvattuna uudelta parlamenttitalolta